پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

با محوریت «آشنایی با پایگاه OATD و شیوه‌های جست‌وجو در آن»؛

سومین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد

image-20240703095828-1.jpeg

سومین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی با محوریت «آشنایی با پایگاه OATD و شیوه های جست و جو در آن» ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، سومین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی با محوریت «آشنایی با پایگاه OATD و شیوه های جست و جو در آن» ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مدارک علمی مهم و قابل اعتماد در نظام علمی کشورهای مختلف پایان نامه هایی هستند که در دانشگاه های معتبر ارائه می شوند، گفت: بدون شک برای آشنایی با ساختار یک پایان نامه نیازمند مشاهده یک نمونه پایان نامه در حوزه مدنظر هستیم، در همین راستا، در ایران در برخی مراکز امکان دسترسی به متن پایان نامه های ارشد و دکتری را برای دانشجویان فراهم شده است. البته توجه داشته باشید که این امکان از طریق کتابخانه هر دانشگاه انجام می شود.

وی یکی از عوامل ترغیب در مطالعه یک پایان نامه و یا مقاله را موضوع آن عنوان کرد و افزود: انتخاب موضوع مناسب یکی از مهم ترین و نخستین کارهای یک پژوهشگر موفق است؛ لذا پژوهشگران باید پیش از آغاز تحقیقات خود، به بررسی و دریافت پایان‌نامه‌های پیشین ایرانی و غیرایرانی بپردازند تا از ایده‌ها و روش های آن الهام گرفته و موضوعی کاربردی، جدید و جالب پیدا کنند.

عامل تأکید کرد: بهترین و کاربردی‌ترین کمک و راهنما برای هر پژوهشگری جهت نوشتن پایان‌نامه یا مقاله‌ای جامع با سطح کیفی بالا، مطالعه منبع علمی موثق و غنی مانند کتاب، مجله، مقاله و پایان‌نامه است؛ اما در نظر داشته باشید مطالعه چند پایان‌نامه با توجه به محتوای مفصل و کامل آنها می تواند مفیدتر و مؤثرتر باشد.

سومین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد

رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اصول نوشتن پایان‌نامه‌ ای جامع و باکیفیت، همه‌جانبه‌ نگری و گسترش زاویه دید پژوهشگر است، اظهار داشت: در واقع پژوهشگر می بایست از آخرین اطلاعات روز جهان و همه داده‌های علمی منتشر شده در پایگاه‌های علمی سراسر دنیا استفاده کند. به عبارت دیگر، ساده‌ترین و منطقی‌ترین راه برای این منظور، بررسی و مطالعه آثار سایر پژوهشگران برجسته دنیا در حوزه تخصصی مدنظر است؛ لذا پیشنهاد می شود با دقت پایان‌نامه‌های خارجی را بررسی و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

وی در معرفی پایگاه OATD گفت: پایگاه Open Access Theses and Dissertations به منظور دسترسی رایگان به پایان نامه‌ها طراحی شده است. هدف OTAD ایجاد بستری برای پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با دسترسی آزاد در سراسر جهان است. OTAD یک پایگاه اطلاعاتی با دسترسی آزاد (اپن اکسس) و تمرکز بر نیازهای اطلاعاتی دانشجویان با تحصیلات تکمیلی است. این پایگاه با ارائه بیش از ۶ میلیون رساله و پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از بیش از ۱۱۰۰ دانشگاه و کالج در سراسر دنیا امکان دستیابی کاربران به این مدارک را به صورت رایگان فراهم کرده است.

فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی تصریح کرد: پوشش موضوعی این پایگاه اطلاعاتی در زمینه هایی همچون علوم اجتماعی، علوم مهندسی و کامپیوتر، علوم زیستی و سلامت، علوم فیزیکی و زمین، هنرها و علوم انسانی و ... است. همچنین به طور تقریبی مدارکی به زبان های انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی، سوئدی، فرانسوی، فنلاندی، آلمانی، نروژی، و ... نیز در این پایگاه وجود دارد.

وی در ادامه به ارائه توضیحات و آموزش چگونگی استفاده از پایگاه OATD پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 6 =